NYA TIDER & UTÖKAD INFO FÖR LETTLANDSRESA: September 2024

Lettlandsresan2024

Tid: vecka 38 , 16 – 20/9  2024.

Antal deltagare: Maxl 32 deltagare (eventuellt överblivna platser erbjuds Svensk-Lettiska Föreningen)

Gemensamt flyg från Arlanda till Riga t.o.r med Air Baltic =

Arlanda – Riga 16 sept i 08:05 BT 102 Economy

Riga – Arlanda 20 sept 19:35 BT 109 Economy

Buss från Riga Flygplats till hotell Hilton Garde Inn Old Town Riga samt rundtur efter/innan incheckning

Hotell Hilton Garden Old Town: Må 16/9 – On 18/9                   inkl mycket bra frukost

Rundtur i Riga med buss och därefter avresa från hotellet mot vår lunch på Bistro Lido, en mycket speciell restaurang byggd helt i timmer. Enorm buffe´och alla väljer själva och betalar för det man väljer (inte dyrt).

Besök i Europas största saluhallar (gamla Zeppelinarhangarer) samt därefter enskilt spatserande i Riga gamla stan. Enskilda middagar denna kväll.

Rundtur i centrala Riga till fots, med guide. Inga långa avstånd.

Tisdag 17/9

Heldag (ca 9-17) med besök hos staden Rigas Skogsbolag. Resa i och runt Riga där staden äger hela 60 000 hektar skog med bla ekar från tidigt 1600-tal, ett ägande som tog sin början som en gåva från Gustav II Adolf sedan den svenska armén erövrat Livland 1626. Besök på planteringar, fröframställning, mm samt Rigas stads arbete med Urban Forestry.

Här är det program som vi välvilligt erbjuds:

9:00-9:15 Meet up by the hotel in Riga.

10:30-11:30 Tree nurserry “Norupe” near Ogre – walking distance about 1 km

Bathroom stop during the way

13:00-13:30 Lunch in the Baltezers forest

13:30-14:30 Suburban forest management practices (Baltezer’s forest area) – walking distance about 3 km

Bathroom stop during the way

15:30-17:00 Urban forest management practices (Mežaparks forest) – walking distance about 5 km

Onsdag 18/9

Avfärd till Jekabpils.

Inkvartering på två närliggande hotell med gemensam frukostservering i centrala staden.

Besök på stort lövträsågverk samt avancerad limträfabrik som tillverkar hus och förrådsbyggnader enbart i lövträ samt kanske ytterligare lövträindustri.

Rundvisning av staden från deras turistkontor.

Förhoppningsvis möte med stadens ledning..

Middag på lokal restaurang

Torsdag 19/9

Avfärd mot Rezekna och där har vi ett program som ser ut som följer (med hjälp av LCCI – Latvian Chamber of Commerce and Industry som representeras i Sveirge av vår styrelsemedlem Staffan Nordström:

Agenda for September 19: th in Rezekne.
Industribesök = Latvijas Vineers (dotterbolaget i Sverige heter Riga Wood & de är störst på Plywood i Europa med 2 fabriker i Lettland, 1 Litauen, 1 Estland samt 1 Finland) enorma plywoodfabrik som enbart använder björk med inslag av andra lövträd.  One of the largest manufacturing companies of the Rezekne region ”VEREMS” RSEZ SIA

Address: Lejas Ančupāni, Vērēmu pagasts, Rēzeknes novads, LV-4604

Lunch at Kafejnīca ”Restart” Pīlādzītis

Address: Jupatovkas iela 11, Rezekne, Latvia

(Besök på tråindustri) SIA Lūsēni (https://www.luseni.lv/en/about-us)

Address: Ludzas nov., Mežvidu pag., Stībrinīki, ”Lūsēni”, LV-5725.

Guidad tur i Rezekne = Guided excursion tour of Rezekne

Lunch at Kafejnīca ”Restart” Pīlādzītis

Address: Jupatovkas iela 11, Rezekne, Latvia

Hotel Restart https://restarthotel.lv/index.php/en/home-page/

Fredag 20/9

I Sakstagals vid väg E22 20 km väst  Rezekne visar LG Hedlund (VD SCA Baltikum) fina planteringar av poppel från långa och korta sticklingar samt 2a-gallrade 25 åriga bjőrkskogar. LG visaräven sin estniska Kinitec miniskotare samt berättar om Sca och deras skogsskötselstrategii i Baltikum

Avfärd till Riga & hemfärd Riga  Airport – Arlanda 19:35 BT 109 Economy

MER INFO KOMMER !!!!!!!!!!!!!!!